- Aftalevilkår og kommunikation
1.1 Disse aftalevilkår (Aftalen) er gældende for aftaler mellem VCB Denmark A/S (Viasat) og en privatkunde (Kunden) over 18 år bosiddende i Danmark.
1.2 Kunden skal ved Aftalens indgåelse oplyse sit navn, adresse, telefonnumre, e-mailadresse, fødselsdato og køn. Kunden kan også oplyse sit cpr-nummer. Kunden skal sørge for, at Viasat har Kundens korrekte oplysninger. Kommunikationen mellem Kunden og Viasat foregår som udgangspunkt elektronisk til den e-mailadresse, Kunden har oplyst. Elektronisk post anses for at være kommet frem til Kunden, når Viasat har anvendt den af Kunden oplyste e-mailadresse.
- Startdato, minimumsperiode, opsigelse og ophør
2.1 Startdato fremgår af ordrebekræftelsen, og minimumsperioden løber fra denne dato. Ved minimumsperiode forstås den periode på 6 måneder, hvor Kunden er forpligtet til at betale for leverancen (Minimumsperiode).
2.2 Aftalen kan sættes i bero for minimum 1 måned og maksimum 6 måneder indenfor en periode på sammenlagt 12 måneder. Efter udløbet af bero-perioden, løber Aftalen automatisk videre. Aftalen kan ikke være i bero i en opsigelsesperiode, og en evt. bero-periode ophæves, hvis Aftalen opsiges, hvorefter det almindelige opsigelsesvarsel gælder, jf. pkt. 2.3.
2.3 Aftalen kan opsiges med mindst 1 måneds varsel til udgangen af en kalendermåned. Har Kunden indgået aftale med Minimumsperiode på 6 måneder, hvilket vil fremgå af ordrebekræftelsen, vil opsigelsen tidligst få virkning fra udløbet af Minimumsperioden. Har Kunden købt tv-udstyr på afbetaling, jf. pkt. 4.4, og opsiger Kunden Aftalen, forfalder Kundens udestående afdrag til betaling ved Aftalens ophør uanset restgældens størrelse. Er Aftalen sat i bero af Kunden, når Aftalen opsiges, vil bero-sætningen blive annulleret fra den dag, hvor Kunden opsiger Aftalen, og Kunden vil blive opkrævet betaling for løbende måned plus en måned.
2.4 Ved Aftalens ophør mister Kunden retten til at modtage tv-kanalerne distribueret af Viasat, herunder free to air-kanaler, tillægstjenester samt muligheden for at afspille optagelser gemt på tv-boksen.
2.5 Ved Aftalens ophør skal Kunden returnere tv-kort til Viasat i hel stand.
- Viasats leveringspligt
3.1 Viasat skal levere de tv-kanaler (Hovedabonnement) og eventuelle tillægsprodukter og -tjenester, som Kunden har valgt (Tillægsprodukter). Tillægsprodukter omfatter tv-udstyr, services, samt tjenester oplistet i punkt 12. Har Kunden et Tillægsprodukt forudsætter Viasats leveringspligt, at Kunden betaler for både Hovedabonnementet og Tillægsproduktet, idet Tillægsproduktet er knyttet til Hovedabonnementet.
3.2 Misligholder Kunden Aftalen i væsentlig grad, fx ved ikke at opfylde sin betalingsforpligtelse, kan Viasat gøre misligholdelsesbeføjelser gældende, herunder afbryde signalet.
- Kundens betalingspligt
4.1 Kunden skal betale for Viasats leverance i aftaleperioden. Viasats prisliste findes på www.viasat.dk. Opkrævning sker via Betalingsservice (BS) eller via faktura fremsendt til Kundens fysiske adresse, e-mailadresse eller elektronisk på anden vis end via BS.
4.2 Hvis Kunden ikke ønsker at betale via BS, kan Viasat opkræve et betalingsadministrationsgebyr i henhold til gældende prisliste (kr. 35 pr. faktura/betaling). Ved tilmelding til BS opkræves betalingsadministrationsgebyr, indtil abonnementet fremgår af BS-oversigten. Betaling for Tillægsprodukter sker på samme måde.
4.3 Betalingen opkræves med angivelse af betalingsfrist. Betalingen opkræves i Minimumsperioden som udgangspunkt månedligt forud både for Hovedabonnement og Tillægsprodukter, herunder eventuelt tv-udstyr på afbetaling. Herefter kan Kunden vælge enten kvartalsvis, halvårlig eller årlig betaling.
4.4 Har Kunden købt tv-udstyr på afbetaling, afdrager Kunden som udgangspunkt betaling over 24 måneder. Afdrag følger betaling for Hovedabonnementet. Der er ingen kreditomkostninger forbundet med afbetalings-ordningen, dvs. kreditomkostningerne er kr. 0, og ÅOP er 0 %. Kunden kan altid med samme varsel som anført i pkt. 2.3 og efter udløb af Minimumsperioden på 6 måneder, opsige afdragsordningen og indfri restgælden. Opsiges Aftalen, forfalder restgælden til betaling.
4.5 Kundens manglende betaling, herunder betaling for Hovedabonnement, Tillægsprodukter eller gebyrer, betragtes ikke som en opsigelse af Aftalen, men som en væsentlig misligholdelse af Aftalen, og Viasat kan hæve Aftalen og kræve erstatning for det tab (med renter og omkostninger), som Viasat har lidt og/eller afbryde signalet. Viasat kan forlange betaling af afdrag, som ikke er forfaldne, hvis Kunden er udeblevet med betaling af et beløb i mere end 30 dage efter dets forfaldstid, og beløbet udgør enten 1) mere end en tiendedel af restgælden, 2) mindst en tyvendedel af restgælden, hvis Kunden mangler at betale flere afdrag eller 3) hele restfordringen. Viasat kan modregne Kundens manglende betalinger i Kundens eventuelle tilgodehavender hos Viasat.
4.6 Kundens opsigelse af Aftalen medfører ikke nogen forholdsmæssig reduktion af det næstfølgende betalingskrav, men Kunden vil efter Aftalens ophør få tilbagebetalt den del af en betaling, der vedrører abonnementsperioden efter Aftalens ophør, såfremt dette beløb oversiger kr. 25.
4.7 Viasat kan til enhver tid foretage en kreditvurdering af Kunden bl.a. ved indhentning af oplysninger fra uafhængige kreditoplysningsbureauer eller advarselsregistre. Viasat kan annullere et køb, hvis Kunden er registreret hos ovennævnte eller kræve forudbetaling.
- Tv-kort
5.1 Viasat distribuerer tv-kanaler og tillægstjenester kodet. Kunden skal derfor benytte et tv-kort, som Kunden skal indsætte i tv-boksen eller tv-modulet. Dette skal ske i overensstemmelse med instruktionerne i den brugermanual eller quick guide, Kunden modtager med tv-boksen eller tv-modulet. Tv-kortet er Viasats ejendom.
5.2 Kunden accepterer, at Viasats tjenester leveres til privat brug i Kundens husstand. Kunden har pligt til at sikre, at tv-kortet ikke misbruges. Det er ikke tilladt at benytte tv-kortet sammen med udstyr, som ikke er godkendt af Viasat eller på måder, som gør det muligt at modtage signalet på mere end én tv-boks eller ét tv-modul. Det er derfor ikke tilladt at dele signalet mellem flere tv-bokse eller tv-moduler, uanset om disse befinder sig i eller uden for Kundens husstand. Kunden må ikke videregive, udlåne, udleje eller på anden måde overdrage et tv-kort uden Viasats forudgående skriftlige samtykke.
5.3 Kunden betaler i visse tilfælde en kortafgift, der opkræves sammen med betaling for Hovedabonnement.
- Tv-udstyr
6.1 Kunden skal have en af Viasat godkendt tv-boks eller tv-modul og et Viasat abonnement for at kunne modtage Viasats tv-kanaler og tillægstjenester. Oplysninger om godkendte tv-bokse og tv-moduler findes på www.viasat.dk. Den Viasat godkendte tv-boks eller tv-modul kan kun modtage tv-kanaler med et Viasat abonnement. Kunden er ansvarlig for vedligeholdelse og justering af tv-udstyr. Tv-udstyr er Kundens ejendom.
6.2 Viasat kan opdatere software i Kundens tv-udstyr, når det er nødvendigt i forbindelse med ændring af kodningen af tv-kanaler og tillægstjenester. Kunden vil blive informeret om opdateringer på www.viasat.dk.
6.3 Købelovens mangelsregler finder anvendelse ved køb af tv-udstyr.
- Viasats ændring af tv-pakker og tjenester
7.1 Viasat kan løbende ændre sammensætningen af tv-kanaler, tv-pakker og tillægstjenester. Ændringer varsles med 30 dage på www.viasat.dk. Væsentlige ændringer meddeles også med mindst 30 dages varsel ved individuel kommunikation, fx per sms, e-mail eller regning, og Aftalen kan opsiges med 14 dages varsel med virkning fra ændringens ikrafttræden.
- Viasats ændring af priser
8.1 Viasat kan under visse omstændigheder ændre prisen i Aftalen. Prisændringer i Aftalen vil kunne forekomme under følgende omstændigheder:
- Til dækning af udefrakommende omkostninger forbundet med Viasats levering af sine ydelser i henhold til Aftalen, såsom afgifter og omkostninger til administration, distribution, programmer, rettigheder, markedsmæssig udvikling i priserne for de leverede ydelser, eller lignende
- Årlig regulering i forhold til forbrugerindekset for at imødekomme inflation regnet fra 1. januar i et kalenderår (indeks 100)
- Som følge af ændret lovgivning, regulering eller praksis
- Ved produktændringer
- Ved behov for øget lønsomhed eller indtjening
Ændringer varsles med 30 dage på www.viasat.dk. Prisstigning på over 5 %, meddeles med mindst 30 dages varsel ved individuel kommunikation, fx per sms, e-mail eller regning, og Aftalen kan opsiges med 14 dages varsel med virkning fra ændringens ikrafttræden.
8.2 Der kan ikke ske prisændringer i Kundens Minimumsperiode.
- Viasats ændring af gebyrer
9.1 Viasat kan ændre betalingsadministrationsgebyr, jf. pkt. 4.2, hvis Viasats udgifter relateret til det anførte gebyr stiger på grund af udefrakommende forhold. Ændringer varsles på www.viasat.dk. Væsentlige ændringer meddeles også ved individuel kommunikation, fx per sms, e-mail eller regning, og Aftalen kan opsiges med 14 dages varsel med virkning fra ændringens ikrafttræden.
- Kundens ændring af tv-pakke
10.1 Kunden kan med dags varsel ændre sin tv-pakke til en tv-pakke med samme eller en højere pris end prisen for Kundens eksisterende tv-pakke.
10.2 Kunden kan ændre sin tv-pakke til en tv-pakke med en lavere pris end prisen for Kundens eksisterende tv-pakke med et varsel på minimum 1 måned til udgangen af en kalendermåned. Ændringen kan tidligst træde i kraft efter udløb af Minimumsperioden, medmindre dette fraviges i en specifik kampagne.
- Overdragelse
11.1 Kunden kan overdrage sine rettigheder eller forpligtelser med Viasats forudgående skriftlige samtykke. Viasat kan overdrage rettigheder og forpligtelser efter Aftalen til et andet selskab.
- Tillægstjenester
12.1 Generelt
Har Kunden et Hovedabonnement, kan Kunden abonnere på tillægstjenester. Ved køb af Basis/Mellem/Total indgår HD og/eller Plus som en integreret del af Hovedabonnementet og dermed prisen. Kunden kan opsige abonnement på tillægstjenester efter bestemmelsen i pkt. 2.3. Ved ophør kan Kunden ikke længere anvende tjenesterne, fx afspille optagelse på Viasat HD+ tv-boksen eller Ultra HD-boksen, se HD-kanaler eller tilgå Viaplay på tv-boksen.
12.2 TV Overalt
Der kan oprettes ét abonnement på TV Overalt per Hovedabonnement. Abonnementet giver adgang til de tv-kanaler, der er omfattet af Kundens Hovedabonnement på op til tre ekstra tv-bokse eller tv-moduler. Til hver tv-boks eller tv-modul skal Kunden have et tv-kort. Kunden afholder selv udgiften til de ekstra tv-bokse eller tv-moduler. TV Overalt giver også Kunden adgang til at streame et udvalg af de tv-kanaler, som er omfattet af Kundens Hovedabonnement via mobil og tablet (iOS og Android). Udvalget af tv-kanaler fremgår på Viasat.dk. TV Overalt skal tilgås via Viaplay-appen på op til 4 enheder (mobil eller tablets), hvoraf 2 kan bruges samtidigt.
12.3 Optagefunktion m.m.
Kunden skal have en særlig harddisk for at kunne bruge PVR-funktioner (PVR = Personal Video Recorder).
12.4 Viaplay på tv-boksen
Kunden skal have en HD tv-boks fra Viasat med USB stik, en HD+ tv-boks fra Viasat eller en Ultra HD-boks og et Hovedabonnement samt en internetforbindelse på minimum 2 Mbit i sekundet for at få adgang til Viaplay på tv-boksen. Kunden har adgang til Viaplay på tv-boksen, hvis det indgår i Kundens Hovedabonnement.
12.5 Golf eller TV Chile
Et abonnement giver adgang til den valgte tv-kanal.
12.6 Ticket
Kunden har adgang til pay-per-view-tjenesten Ticket, hvor Viasat kan udbyde særskilte pay-per-view events. Ud over Aftalen gælder der særlige vilkår og priser for denne tjeneste, jf. www.viasat.dk.
- Total Fritid
13.1 Kunden kan indgå ét abonnement på tv-pakken Viasat Fritid eller Total Fritid i Kundens sommerhus. Installationsadressen skal være registreret i BBR-registret som sommerhus. Det er ikke muligt at købe tillægstjenester.
13.2 Kunden kan aktivere sit tv-abonnement efter behov, jf. dog pkt. 13.3. Viasat opkræver abonnementsbetaling i henhold til de til enhver tid gældende priser, jf. www.viasat.dk, i de perioder hvor Viasat Fritid eller Total Fritid er aktiveret.
13.3 Total Fritid kan aktiveres for minimum ét påbegyndt døgn ad gangen. Kunden opkræves som minimum for 6 ugers aktivering af Viasat Fritid eller Total Fritid per 365 dage (”Minimumsforbruget”), også selvom abonnementet ikke har været aktiveret i fulde 6 uger. Minimumsforbruget opgøres 365 dage fra Aftalens startdato. Derefter påbegyndes løbende en ny periode på 365 dage for Minimumsforbruget. Viasat Fritid og Total Fritid kan opsiges med dags varsel. Opsiger Kunden Aftalen, opkræves Kunden for evt. resterende Minimumsforbrug.
- Behandling af personlige oplysninger
14.1 De væsentligste informationer om Viasats behandling af Kundens personoplysninger er samlet under dette punkt. Viasats fulde privatlivspolitik kan tilgås på www.viasat.dk/privatlivspolitik
14.2 Viasat indsamler og behandler forskellige personoplysninger om Kunden til opfyldelse af Viasats kontraktlige forpligtelser med Kunden, på baggrund af Kundens samtykke, til at overholde retlige forpligtelser eller på baggrund af Viasats legitime interesser.
14.3 Viasat behandler Kundens navn, adresse, telefonnumre, e-mailadresse, fødselsdato, køn og evt. cpr-nummer. Dette sker for, at Viasat kan opfylde Aftalen med Kunden, til brug for administrative formål, såsom kundeadministration og -service, analyse og statistik, samt til brug for fremsendelse af materiale og nyhedsbreve mv. til Kunder, der har samtykket hertil. Cpr-nummer kan behandles på baggrund af Kundens samtykke, f.eks. i forbindelse med Kundens tilmelding til BS. Kundens samtykke kan til enhver tid tilbagekaldes. Viasat behandler også brugerdata på baggrund af Kundens adfærd på Viasats tv-bokse til at forbedre kvaliteten af Viasats produkter og tjenester.
14.4 Personoplysninger om Kunden kan videregives til samme formål til de med Viasat koncernforbundne selskaber samt til samarbejdspartnere, der på baggrund af Viasats instrukser behandler oplysningerne med henblik på at hjælpe Viasat med at levere og forbedre Viasats tjenester og produkter, f.eks. til marketingbureauer og sociale medier til brug for markedsføring fra Viasat eller de med Viasat koncernforbundne selskaber, eller til forhandlere og montører i forbindelse med oprettelse, installation, servicetjek og reparationer.
Personoplysninger vil derudover kun blive videregivet til tredjemand, herunder domstole og offentlige myndigheder, hvis videregivelsen er påkrævet af juridiske årsager, i henhold til lovgivning, eller hvis Kunden har givet udtrykkeligt samtykke til videregivelsen.
14.5 Viasat opbevarer Kundens personoplysninger sikkert og gemmer oplysningerne, så længe det er nødvendigt for at Viasat kan levere produkter og tjenester til Kunden, til opfyldelse af de øvrige ovenstående formål samt af dokumentationshensyn. Opbevaringen er som udgangspunkt baseret på de gældende regler om forældelse af formueretlige krav, men der kan forekomme kortere opbevaring, når Viasat vurderer, at personoplysningerne ikke længere er relevante at opbevare, samt længere opbevaring, f.eks. i tilfælde hvor det er påkrævet efter lovgivningen, eller i forbindelse med konkrete sager, herunder i forbindelse med klager eller retssager.
14.6 Kunden har ret til at få indsigt i de personlige oplysninger, som Viasat, herunder eventuelt koncernforbundne selskaber, behandler om Kunden, samt ret til at opnå begrænsning af behandlingen af sine personoplysninger eller få urigtige personoplysninger om sig selv berigtiget.
Kunden har også ret til at gøre indsigelse mod indsamlingen og behandlingen af sine personoplysninger eller til at få personoplysninger om sig selv slettet. Indsigelse eller begrænsning i behandlingen eller sletning af Kundens personoplysninger kan dog medføre, at Viasat ikke har mulighed for fortsat at levere til Kunden.
Kunden har endvidere ret til at modtage de personoplysninger om sig selv, som Kunden har afgivet, og ret til at transmittere personoplysningerne til en anden dataansvarlig.
- Klagemuligheder
15.1 Aftalen
Viasat er underlagt Forbrugerklagenævnets kompetence. Kunden kan sende klager til Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby eller online via www.forbrug.dk. EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af klage. Det er særligt relevant, hvis Kunden er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives via www.ec.europa.eu/odr med angivelse af Viasats e-mail adresse kundeservice@viasat.dk.
15.2 Behandling af personlige oplysninger
Kunden kan kontakte Viasat på kundeservice@viasat.dk eller telefon 45 100 100 vedrørende behandlingen af Kundens personoplysninger. Viasats behandling af personoplysninger er endvidere underlagt Datatilsynets kompetence. Kunden kan klage til Datatilsynet. Nærmere info findes på www.datatilsynet.dk.
- Fortrydelsesret ved køb online eller per telefon
16.1 Indgås Aftalen online eller telefonisk, har Kunden ret til at fortryde Aftalen uden begrundelse inden for 14 dage. Fortrydelsesfristen regnes fra Aftalens indgåelse, fx fra afgivelse af bestilling på Viasats hjemmeside eller telefonisk og udløber 14 dage herefter. Har Kunden afgivet bestilling mandag den 1., har Kunden frist til og med den 15. Hvis fristen udløber på en helligdag, en lørdag, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag, kan Kunden vente til den følgende hverdag. Fortrydelsesretten er overholdt, hvis Kunden sender sin meddelelse om fortrydelse, inden fortrydelsesretten er udløbet. Kunden har efter forbrugeraftaleloven krav på at få en række oplysninger, bl.a. om fortrydelsesretten. Oplysningerne fremgår af dette pkt. 16, og Aftalen skal accepteres af Kunden, før bestilling kan afgives. Kunden modtager aftalevilkår efter Aftalens indgåelse.
16.2 For at udøve fortrydelsesretten skal Kunden meddele Viasat A/S, Strandlodsvej 30, 2300 København S, e-mail kundeservice@viasat.dk eller telefon 45 100 100 sin beslutning om at fortryde Aftalen i en utvetydig erklæring (f.eks. ved brev eller e-mail). Kunden kan benytte den i pkt. 16.4 angivne standardfortrydelsesformular, men det er ikke obligatorisk. Kunden skal returnere tv-udstyr og tv-kort til Viasat A/S, c/o Infocare Service A/S, Telegrafvej 6, 2750 Ballerup uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra den dato, hvor Kunden har meddelt Viasat, at Kunden har fortrudt købet. Fristen er overholdt, hvis Kunden returnerer varerne inden udløbet af de 14 dage. Kunden skal afholde forsendelsesudgifterne i forbindelse med tilbagelevering af varerne. Forsendelsesudgifterne udgør cirka kr. 130 (pakkelabel købt på posthus med omdeling).
16.3 Viasat refunderer alle betalinger modtaget fra Kunden uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor Viasat har modtaget Kundens meddelelse om fortrydelse.
Viasat kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil Viasat har modtaget varerne retur, eller Kunden har fremlagt dokumentation for at have returneret varerne, alt efter hvad der er tidligst.
Viasat gennemfører tilbagebetalingen med samme betalingsmiddel, som Kunden benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre Kunden udtrykkeligt har indvilget i noget andet. Under alle omstændigheder pålægges Kunden ingen former for gebyrer som følge af tilbagebetalingen.
Kunden hæfter for en eventuel forringelse af varernes værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varernes art, egenskaber og den måde, de fungerer på. Det betyder, at Viasat kan modregne en eventuel værdiforringelse i det beløb, der refunderes.
16.4 Standardfortrydelsesformular
Kunden kan benytte nedenstående formular ved fortrydelse. Kunden skal udfylde felterne med *- markering:
Til Viasat A/S, Strandlodsvej 30, 2300 København S, e-mail kundeservice@viasat.dk, telefon 45 100 100.
Jeg meddeler herved, at jeg ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min aftale om køb af (*)
Bestilt den (*) / modtaget den (*)
Forbrugerens navn (*)
Forbrugerens adresse (*)
Forbrugerens underskrift (*) (kun hvis formularens indhold meddeles på papir)
Dato (*)
Vilkår er gældende fra 23. september 2019